Jak wybrać platformę elektroniczną?
W świecie usług nie ma nic za darmo. Największą cenę jaką płaci się za rozwiązania darmowe, często bez odpowiedniego wsparcia w rozwiązaniach dla strategicznych procesów w firmie czy instytucji to np. nieudany przetarg bez możliwości reklamacji i stracony czas, nieraz wiele miesięcy (zgodnie ze starą zasadą: jaka płaca taka praca). Czy warto ryzykować miliony złotych? Zaczęliśmy od ceny i dlatego pierwsza rada:
Sprawę ceny zostawmy na koniec. Najpierw sprawdź kompetencje usługodawcy i sam produkt.
Jeżeli jesteś z sektora publicznego to oprócz referencji, stażu platformy w zamówieniach, ilości przeprowadzonych aukcji itp. będzie dla ciebie ważne to:
- czy Platforma obsługuje dopuszczone w kraju podpisy elektroniczne?
- jak te podpisy są obsługiwane (czy np. istnieje możliwość ich weryfikacji on-line, czy jest podpisywane oświadczenie woli, czy jest możliwość natychmiastowego wglądu w ofertę elektroniczną - bo to co jest wyświetlane na ekranie to tylko zestawienie elementów oferty a nie same oferty elektroniczne)
- czy scenariusz aukcji lub licytacji jest zgodny z ustawą Pzp - niestety zdarza się że są błędne interpretacje a to może prowadzić do sporu przed KIO
- czy platforma współpracuje z centrum certyfikacji w zakresie obsługi podpisów elektronicznych (daje to gwarancję prawidłowego działania)
- czy Platforma zapewnia pełne wsparcie w zakresie projektowania procedury, wzorów dokumentów, pomocy technicznej dla uczestników?
- czy jako Zamawiający będziesz musiał sam uczyć się wszystkiego (ryzyko popełnienia błędu) czy operator platformy zrobi za ciebie lwią cześć pracy związaną z elektronicznym przetargiem?
- czy w regulaminie Operator nie uchyla się od odpowiedzialności za nieprawidłowości działania systemu?
To podstawowe problemy debiutantów w aukcjach elektronicznych. Dlatego warto wybrać taką platformę, przy której mamy gwarancję sukcesu. Soldea proponuje podzielenie się swoimi doświadczeniami jako Operatora aukcji od roku 2004. Z tego wynika naturalny podział pracy:
- branżysta opisuje przedmiot zamówienia
- specjalista od zamówień czuwa nad zgodnością formalną
- operator platformy zajmuje się wszystkimi aspektami aukcji/licytacji elektronicznej łącznie z jej programowaniem
A cena? Można ją zawsze korzystnie negocjować. Operator pracuje na sukces swojego klienta - to warunek jego wynagrodzenia.